Italian producer Mario Dradi conceived the idea of the concert. The first concert was held to raise money for Carreras Foundation, also was for Domingo and Pavarotti's friends, a way to welcome your friend in the world of opera after his successful treatment of leukemia.
The three continued singing together in concerts produced by Hungarian Tibor Rudas and other producers, at Dodger Stadium in Los Angeles for the final match of the FIFA World Cup 1994 in the Champ de Mars under the Eiffel Tower during the Cup 1998 World Cup and Yokohama for the 2002 FIFA World Cup. He also played in other cities around the world, usually performing in stadiums or other large spaces. In Chile, a similar presentation was made, under the name of Chile Santiago three tenors sing, inspired by the performances of Domingo, Pavarotti and Carreras in the final World Cup Italy 1990, USA 1994, France 1998 and Korea Japan 2002.
The concerts were a huge commercial success, and were accompanied by a series of highly successful recordings including Carreras-Domingo-Pavarotti: The Three Tenors in Concert (which holds the Guinness world record for the best selling album of classical music) The Three Tenors in Concert 1994, The Three Tenors: Paris 1998, The Three Tenors Christmas, The Best of The Three Tenors. Zubin Mehta conducted the performances in 1990 and 1994. The Paris concert was conducted by James Levine.
The Three Tenors repertoire ranging from opera, Broadway and Neapolitan songs to pop hits. Its characteristic signature includes Nessun dorma from the opera Turandot by Puccini, and the ballad "O Sole Mio Italian.
The Three Tenors phenomenon was applauded by many for introducing opera to a wider audience, but some opera purists rebuked them, saying (in her words) was not music for millions (of people), but by the Music million (money) in view of large payments (over U.S. $ 1 million per person), three singers and the conductor Zubin Mehta received. Some critics believe that the presentation of opera in stadiums like Wembley, heavy amplifiers, contributes little to the understanding and appreciation of opera as a Gesamtkunstwerk (complete work) as Wagner conceived. "I understand the complaints of purists," Domingo said to an interviewer in 1998. "But purists do not want to go to the Three Tenors"
Productor italiano Mario Dradi concibió la idea del concierto. El primer concierto se llevó a cabo para recaudar fondos para la fundación Carreras; también fue para los amigos Domingo y Pavarotti, una forma de dar la bienvenida a su amigo en el mundo de la ópera después de su éxito en el tratamiento de la leucemia.
Los tres continuaron cantando juntos en conciertos producidos por el húngaro Tibor Rudas y otros productores, en el Dodger Stadium de Los Ángeles para el partido final de la Copa Mundial de la FIFA 1994, en el Campo de Marte, bajo la Torre Eiffel durante la Copa Mundial de 1998 y en Yokohama para la Copa Mundial FIFA 2002. También se reproduce en otras ciudades de todo el mundo, generalmente presentándose en estadios u otros grandes espacios. En Chile, una presentación similar se hizo, bajo el nombre de Chile tres tenores cantan a Santiago, inspirado en las actuaciones de Domingo, Pavarotti y Carreras en la final de la Copa Mundial de Italia 1990, EE.UU. 1994, Francia 1998 y Corea Japón 2002.
Los conciertos fueron un gran éxito comercial, y fueron acompañados por una serie de grabaciones de gran éxito, incluyendo Carreras-Domingo-Pavarotti: Los Tres Tenores en Concierto (que posee el récord mundial Guinness para el mejor álbum de música de venta clásica), La Tres Tenores en Concierto 1994, Los Tres Tenores: París 1998, Los Tres Tenores Navidad, Lo mejor de Los Tres Tenores. Zubin Mehta a cabo las actuaciones en 1990 y 1994. El concierto de París se llevó a cabo por James Levine.
Los Tres Tenores repertorio que va desde la ópera , Broadway a las canciones napolitanas y éxitos pop. Su característica firma incluye Nessun dorma de la ópera Turandot de Puccini, y la balada "O Sole Mio italiano.
El fenómeno de los Tres Tenores fue aplaudido por muchos por la introducción de la ópera a un público más amplio, pero algunos puristas de la ópera los reprendieron, diciendo (en sus palabras) no era música para millones (de personas), sino por la música millones (dinero) en vista de grandes pagos (superior a EE.UU. $ 1 millón por persona), los tres cantantes y el director Zubin Mehta recibieron. Algunos críticos creen que la presentación de la ópera en estadios como Wembley, con amplificadores pesados, contribuye muy poco a la comprensión y apreciación de la ópera como un Gesamtkunstwerk (obra completa) como Wagner lo concibe. "Entiendo las quejas de los puristas," dijo Domingo a un entrevistador en 1998. "Pero no quiero que los puristas de ir a los Tres Tenores"
No hay comentarios:
Publicar un comentario